איך צריך להתנהל כאשר מזהים רטיבות מתחת לריצוף

רטיבות בקירות של הבית או בתקרה קשה לפספס. אפשר לראות את סימני הקילוף של הטיח או הצבע. רואים התנפחות או עובש. אבל רטיבות מתחת לריצוף עשויה להיות נסתרת לאורך זמן. לא כל כך פשוט לאבחן אותה לרוב, מוכרחים להזמין איש מקצוע לשם כך. נסביר מה יכול לעזור להתנהל כאשר יש רטיבות גם טיפים לזיהוי נזילה שכדאי לתקן ומהר. 

איך יודעים שיש נזילה, גם אם לא רואים בעיה 

הטיפ החשוב ביותר לטיפול ברטיבות מתחת לרצפה הוא לדעת להימנע מכך ככל האפשר. למשל, דואגים לכך שהאיטום בבית יהיה תקין ושלא תתאפשר חדירת מים מבחוץ. רטיבות מתחת לריצוף, כך מסבירים נציגי חברת דרייסטון בע"מ, מתחילה בדרך כלל מפיצוץ בצינור או דליפת מים שיכולה להתרחש באיטיות. אז איך יודעים שיש נזילה גם אם לא רואים שקיימת בעיה:

  • מנהלים מעקב אחר חשבון המים החודשי. 
  • בודקים שאין שינויים חריגים בצריכת המים בין החודשים השונים. 
  • סוגרים את כל הברזים שישנם ועוקבים אחר שעון המים. אם השעון ממשיך "לרוץ" זאת אומרת שהיכן שהוא ישנה נזילה. 
  • בודקים היטב גם במקומות נסתרים, כמו מתחת לכיור, שאין טיפטופים, ריח של עובש וכדומה. 

מדוע חשוב לטפל ולא להתעלם 

מי שלא יודע בדיוק מהי המשמעות של רטיבות מתחת לריצוף עשוי לחשוב שאין צורך למהר. הרי רטיבות לא נשארת לנצח והיא מתייבשת. אבל זו טעות. כשיש רטיבות מתחת לרצפה, לא תמיד היא תיעלם מעצמה. למעשה, המים בדרך כלל יזרמו למקום הנמוך ביותר ושם יצטברו. ככל שעוד ועוד מים יטפטפו, אפילו בקצב איטי מאוד, כך הרטיבות תגיע לממדים הרסניים. חשוב לטפל בהקדם בגלל כל זאת:

  • רטיבות עשוי להציף את הסומסום ולגרום למרצפות לזוז ממקומן. 
  • הרטיבות שמצטברת עשוי לפגוע בצינורות עצמם, במיוחד אם מדובר בצנרת ברזל מהסוג הוותיק. 
  • ריבוי המים מכביד מאוד על תשתיות הבניין. ברזלים עלולים להחליד ואפילו יסודות יציבים עלולים להתערער. 
  • מתוך הרצפה, המים עלולים לחלחל לתוך הקירות ואפילו כלפי מעלה. זאת הסיבה לכך שרואים הרבה פעמים פנאלים מתקלפים ועובש בחלק הנמוך של הקיר. 
  • אם הרטיבות נובעת מפיצוץ שלא תוקן, מים ממשיכים להתבזבז והזנק עלול להאמיר. 

איך מזהים רטיבות מתחת לרצפה שלכם באמצעות מצלמה

לפני יבוש מתחת לריצפה, של המצע שעליו מונחים כל האריחים, צריך לזהות את המקום שבו ממוקמת הרטיבות. זיהוי הרטיבות יכול להיעשות באמצעים שונים. זו לא רק המקצועיות של הבודק או הערכה סתמית. מצלמה משוכללת, שנקראת מצלמה טרמית, מסוגלת "לקרוא" את ההבדלים של טמפרטורות מאחורי משטחים אטומים. איש מקצוע מכוון את המצלמה לקיר או לעבר הרצפה ומתקבלת תוצאה. כאשר ישנם שטים קרים יותר, בגלל מים, רואים זאת בצבעים שמדגישים קור. צבעים אחרים מורים על אזור יבש וחם יותר. 

הייבוש בשתי השיטות הקיימות 

השלב המכריע של ההתנהלות לוקח אותנו אל ייבוש תת רצפתי. יש הקוראים לזאת ייבוש מצע או ייבוש סומסום. לצורך כך, אפשר להשתמש בשתי שיטות, אחת ארוכה יותר ושניה, הרבה יותר קצרה. השיטה הארוכה, שהיא גם מצריכה השקעה כספית ניכרת, דורשת את פירוק הרצפה הקיימת. מייבשים את החול והסומסום בצורה ישירה. השיטה השנייה, הרבה יותר מהירה וזולה, מתבצעת דרך פתח קטן שקודחים. מתחת לרהיט, מקרר או כל מסתור אחר, קודחים קדח אחד או שניים. צינור שואב את הלחות ומפעילים גם יבשנים. הטיפול מהיר, נוח ולא מצריך פינוי מהבית. 

באמצעות הכללים הללו, תוכלו גם אתם להתנהל חכם, ולנצח בקלות את הרטיבות מתחת לרצפה המטרידה. זה אפשרי.